Kan metformin minska risken för artros?

Närbild på person som som håller i en vit tablett i ena handen och ett glas vatten i den andra.

Ett läkemedel tas ofta fram för en specifik sjukdom, flera gånger har dock läkemedel visat sig ha god effekt även vid andra sjukdomstillstånd än det först tilltänkta.

Metformin är ett läkemedel som vanligtvis används för att behandla diabetes typ 2. Men det har också visat sig ha positiva effekter på andra sjukdomar. Enligt en studie från 2021 kan metformin minska risken för artros med 24% jämfört med sulfonylurea, ett annat vanligt diabetesläkemedel. Studien undersökte också om metformin kunde minska risken för att behöva en ledprotesoperation, men resultaten var liknande för båda läkemedlen.

Studien inkluderade personer över 40 år som behandlades med antingen metformin eller sulfonylurea mellan 2003 och 2019. Forskarna föreslår att fler studier genomförs för att undersöka vilken effekt metformin har på artros.

Artrosportalen har skrivit om tidigare studier som undersökt vilken effekt metformin kan ha på artros. Du kan läsa mer om det här.

Hela studien finns tillgänglig på engelska på JAMA Network, sidan öppnas i en ny flik när du klickar här.