Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att förebygga artros

Trots att det inte finns någon garanti för att undvika att drabbas av artros, finns det flera yttre riskfaktorer som man själv kan påverka för att förebygga sjukdomen.

rtrun

Det finns ingen garanti för att inte drabbas av artros, men ju färre riskfaktorer som föreligger, desto mindre blir risken. Riskfaktorer som gener, biologiskt kön och ålder går det tyvärr inte att göra så mycket åt. Däremot "yttre" riskfaktorer som kroppsvikt, arbetssätt och hur mycket man rör på sig i allmänhet, går i de flesta fall att påverka.

Det är ofta svårt att ge en person ett exakt svar på varför hen har drabbats av artros eftersom även de utan kända riskfaktorer kan utveckla ledsjukdomen. Däremot vet man att övervikt, fetma, tidigare ledskador och fysiskt hårt ansträngande arbeten ökar risken, främst för knäledsartros. Man vet också att lederna måste belastas lagom mycket och att musklerna ska vara tillräckligt starka för att bära upp kroppsvikten. En livsstil med regelbunden träning och en hälsosam kost är därför det allra viktigaste för att förebygga artros och främja sin hälsa överlag. 

Arbetsmiljöns effekter på lederna

Arbetar du inom ett yrke som kräver tunga lyft, mycket knästående eller klättrande är det viktigt att försöka variera eller byta arbetsställning eller arbetssätt. En del arbeten är lättare att anpassa än andra och det kan vara svårt att ändra sitt arbetssätt om man är golvläggare till exempel. Om möjligheten finns att minska belastningen på knän och höfter i arbetet, är det viktigt att man tänker på hur och när det går att göra det.

Det är inte bara fysiskt ansträngande arbeten som kan öka risken för problem med lederna, utan för mycket stillasittande på jobbet under långa perioder kan också skapa problem. Lederna behöver viss belastning då vi är gjorda för att röra på oss. Det är överlag bra att variera arbetsställning och fysisk arbetsbelastning, vad man än har för yrke.

Förebyggande åtgärder inom idrotten

En tidigare ledskada (oftast en korsbands- och/eller en menisksskada i knäleden) är en vanlig anledning till varför många unga idrottare utvecklar artros senare i livet. Cirka 50% av alla som råkar ut för en främre korsbandsskada eller en meniskskada riskerar att drabbas av knäledsartros 10 till 15 år efter skadan. Det är därför vitalt att försöka förhindra att en sådan skada inträffar. För att förebygga knäskador rekommenderar vi att skadeförebyggande träning integreras i den vanliga träningen. Till exempel kan man som förälder ställa krav på att sitt barns idrottsklubb väver in denna typ av förebyggande träning i den vanliga träningen.

Lindra artros genom livstilsförändringar

Om man redan har fått diagnosen artros, kan det vara en god idé att lära sig mer om sjukdomen för att förstå sina symtom bättre och ta reda på vad det finns för behandlingsmetoder. En behandlingsmetod för att minska sina symtom är att gå ner i vikt (vid behov) eller åtminstone bibehålla normalvikt. Man bör också motionera regelbundet för att stärka sina muskler och ge leden den motion den behöver. På så sätt kan man ofta sakta ner sjukdomsförloppet, minimera eller undvika smärta och förbättra rörlighet.