Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Min historia: Agneta

Att träna sina artrosdrabbade lederna är A och O

Knyter sko

Agneta hade länge haft problem med smärta i sitt högra knä men eftersom hon kände att hon fortfarande klarade av vardagen trots smärtorna, tog det lång tid innan hon sökte vård. Att avstå från att söka vård innebar dock att hon sköt upp på att få rätt behandling, något som resulterade att hon till slut fick åka in akut till sjukhuset. Väl på sjukhuset röntgades hon och fick veta att röntgenbilden visade långt gången artros och att det knappt fanns något brosk kvar i den högra knäleden. Det var för sent i sjukdomsförloppet att börja nederst i behandlingspyramiden med egenvård, utan operativ behandling blev aktuell direkt.

Det har gått drygt 3 år sedan Agneta fick inopererad en protes i höger knä och kände sig smärtfri för första gången på länge.

Att få en ny knäled var så kvalitetshöjande. När det hade gått så långt att jag inte hade något brosk kvar och ben låg mot ben, var en operation den enda utvägen. Jag är så nöjd med min knäoperation.

Efter sin knäoperation rekommenderade hennes läkare individanpassad träningsterapi för att stärka muskulaturen kring knäleden. En fysioterapeut kom regelbundet hem till henne och hjälpte till med postoperativa övningar. Hon valde senare att anlita en personlig tränare som fortsatte att hjälpa henne med den postoperativa träningen.

Agneta har sedan sin operation gått i pension och har nu mycket tid över till att träna ofta. Att träna är minst lika viktigt efter en protesoperation som före. Egentligen är träning avgörande för att bibehålla en god ledhälsa livet ut, men extra viktigt efter en artrosdiagnos.

Hon berättar att hon har drabbats av artros i det andra knät också, men med hjälp av regelbunden träning har hon än så länge undvikit en till operation. Genom appen Joint Academy som hon använt i över två år, har hon fått övningar som hon gör dagligen i 20 minuter. Det opererade knät är numera helt problemfritt.

Min artros i det vänstra knät håller jag i schack genom att träna.  Jag kan verkligen märka skillnad när jag lägger lite extra tid på träningen. Tack vare träningen och Joint Academy är jag idag smärtfri i det knät också.

Många är rädda för att träna när det gör ont och låter därför ofta bli. Det finns dock ingen anledning till att vara rädd för att träna om man känner av smärta i den artrosdrabbade leden, så länge smärtan har gått tillbaka till sitt ”normalläge” inom 24 timmar.

Agneta menar att så fort hon inte tränar på några dagar så börjar hon känna av symtom i det vänstra knät nästan direkt. Hon önskar att fler hade förstått hur viktigt det är att träna fast man har ont.

Många ger kanske upp lite för fort för det gör ont. Det gör ju ont i början, men när man gör rätt övningar och ger det tid, så blir det skillnad.

Förutom i knäna, har Agneta drabbats av artros i höfterna, händerna, axeln och foten. Hon försöker se till att träna dessa leder också då hon vet om att träning är viktigt för alla leder. För sina händer har hon fått specifika övningar från en arbetsterapeut och för att foten inte ska göra så ont när hon går, har hon köpt särskilda skoinlägg och skor. En fysioterapeut har även hjälpt henne med axelövningar. Agneta har inga uppenbara riskfaktorer som ligger till grund för hennes artros och hon har alltid varit en aktiv person. Varför hon har drabbats av artros på så många ställen vet hon inte, men tyvärr kan man drabbas av artros även om man inte har några självklara riskfaktorer.

Att ta smärtstillande mediciner tycker Agneta är onödigt. Hon tycker att hon klarar sig bra utan medicinering. I stället har hon valt att lägga fokus på träningen även när det har gjort ont och jobbat på sin hållning och sin gång.

Det tog tid och det var mycket jobb, men det är så värt det. Träning är verkligen A och O.

Trots att hon har artros i så många leder försöker Agneta alltid vara positiv och hålla humöret uppe.

Det är klart att artrosen har hämmat min rörlighet i vardagen.  Jag försöker dock inte se det så. I stället ser jag det som att det här är min förmåga nu och jag lever utifrån min förmåga.