Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skadeförebyggande träning

En tidigare ledskada är den vanligaste bakomliggande orsaken för artros hos unga individer. Skadeförebyggande träning bör därför vävas in i den vanliga träningen för att minska risken för att råka ut för en allvarlig knäskada och på så sätt också minimera risken för att drabbas av artros senare i livet.

En ung kvinna håller i en handboll medan tre andra kvinnor från ett annat handsbollslag tacklar henne.
Foto: Kenneth Landgren

För att undvika knäskador och på så sätt också förebygga artros, är det viktigt att idrottsklubbar implementerar regelbunden skadeförebyggande träning för sina unga idrottare. Detta gäller framförallt för de ungdomar som tränar en sport där knät är extra utsatt för skada, som fotboll, innebandy, basket och handboll. Skadeförebyggande träning syftar till att förbättra muskelstyrka och stabilitet i ben och bål samt förbättra rörelseteknik. Både träning av rörelseteknik (som fokuserar på sambandet mellan hjärna och muskler och hur man rör sig på "optimalt" sätt) och styrketräning är viktigt för att minska risken för ledskador.

Tjejer är extra utsatta

Vuxna idrottare är oftast mer medvetna om vad en skada kan ha för följder och förstår därför vikten av skadeförebyggande träning. När det gäller barn och ungdomar är det viktigt att ungdomstränare tar ansvar för att skadeförebyggande träning görs. Övningarna är viktiga för både unga tjejer och killar men man har uppmärksammat att det är framförallt tjejer som löper risk att skada sina knän när de idrottar. Tjejer löper till exempel 3-4 gånger högre risk att skada främre korsbandet än killar.

En kvart, två gånger i veckan

Det är bevisat att endast 10-15 minuters skadeförebyggande träning ett par gånger i veckan sänker risken för att råka ut för allvarlig knäskada med cirka 40%. Det kan kännas tråkigt för ungdomar att behöva starta sitt träningspass med en mängd övningar istället för att sätta igång och spela sin sport direkt, och tränare vet ibland inte hur de ska motivera sina yngre spelare att komma igång med den skadeförebyggande träningen. Som tränare kan man sträva efter att integrera de skadeförebyggande övningarna i den vanliga träningen. Man kan också variera övningarna och anpassa dem efter sin idrott. Är man konsekvent med övningarna blir de till slut en naturlig del av träningen.


Sedan 2016 har forskningsprojektet I-PROTECT om handbollsträning med skadeförebyggande och prestationshöjande principer för ungdomar (13-17 år) drivits. Projektet är ett samarbete mellan Lunds universitet, LUGI HF, H43 Lund, Skånes handbollförbund och Svenska handbollförbundet. 
Läs mer om I-PROTECT.