Viljan att operera sig minskar efter artrosskola

En person i svarta träningsbyxor och flerfärgade gympaskor som går längs en gångväg som ligger mellan två gräsmattor. Endast personens underkropp syns.

Utbildning och motion bidrar till kraftig minskning av antalet personer med artros som är villiga att genomgå en protesoperation.

En ny studie har visat en kraftig minskning av antalet personer med artros som är villiga att genomgå en protesoperation efter att ha gått i artrosskola och deltagit i både utbildnings- och träningsmomenten.

Trots att en protesoperation ofta ger väldigt goda resultat och har en betydande effekt på både smärta och rörlighet, är 3 av 10 personer med artros som har genomgått en protesoperation otillfredsställda med resultaten på grund av kvarstående problem med smärta och nedsatt rörlighet.

Studien bygger på registerdata från BOA (Bättre Omhändertagande av patienter med Artros) från 30,578 personer i Sverige med höft- eller knäartros som varit deltagare i en artrosskola. Samtliga var vid baslinjen villiga att genomgå en protesoperation på grund av starka smärtor och nedsatt rörlighet. Deltagarna fick efter både 3 och 12 månader utvärdera sina resultat . Syftet med studien var att förstå om personer med artros som fått utbildning och övervakad träning i artrosskolan ändrade sin vilja att genomgå en protesoperation vid uppföljningstillfällena. Resultaten visade på att nästan 50% av alla personer med knäartros och 30% av alla personer med höftartros ville avstå från en protesoperation efter att ha deltagit i artrosskola.