Högre risk för komplikationer hos personer med fetma efter operation med höftprotes

En överviktig kvinna i jeans och röd t-shirt står med händerna på midjan. Bredvid henne går en överviktig kvinna i shorts och rosa t-shirt.

Höftartros är den vanligaste orsaken till operation med höftprotes. I en sammanställande studie av 67 studier publicerade från runt om i världen, observerade forskare att risken för komplikationer efter höftproteskirurgi ökade betydligt hos patienter med fetma. Fetma innebär att man har en så kallad kroppsmasseindex (BMI) på 30 eller mer.

Studien bestod totalt av 581 012 patienter med fetma och 1 609 812 patienter utan fetma (BMI <30). De patienter med fetma hade högre risk för infektioner och löpte större risk för att höftprotesen hoppar ur led efter operation. Behovet av omoperation med utbyte av protesen ökade också jämfört med patienter med ett BMI under 30.

Forskarna drog slutsatsen att sjukvården bör ha ökad medvetenhet om dessa risker och om möjligt hitta förebyggande åtgärder. Forskarna såg dock ingen anledning till att man skulle undvika att operera patienter med fetma.

Det är viktigt att komma ihåg att för de allra flesta, även för personer med fetma, blir resultatet bra.

Läs hela studien här

Räkna ut ditt BMI här