Det du äter kan öka risken för fingerartros

Pizza
Pizza är ett exempel på så kallad "inflammatorisk kost" som innehåller transfetter och ökar det farliga kolesterolet i blodet.

En ny studie har visat ett samband mellan tarmbakterier och artros i fingerlederna. Resultatet kan hjälpa till att förstå tarmflorans roll i utvecklandet av fingerartros.

Resultatet av en ny studie genomfört på 1388 personer av en grupp forskare från USA, Storbritannien, Canada och Kina, har visat ett samband mellan tarmbakterier och artros i fingerlederna. I ett flertal tidigare studier har forskare sett ett generellt samband mellan bakterier som hittas i tarmarna och en rad olika sjukdomar samt inflammation i kroppen.

De 1388 medverkande fick lämna avföringsprov för att forskarna skulle kunna analysera tarmfloran.

Forskarna observerade att de personer som hade artros i fingrarna oftare hade en avvikande sammansättning av bakterier i tarmarna.

Resultatet från studien kan hjälpa till att förstå tarmflorans roll i utvecklandet av fingerartros. Till exempel kan det finnas möjlighet att undvika inflammation och artrossymtom i fingrarna genom att påverka sin tarmflora (genom att bland annat tänka på vad man äter och undvika så kallad inflammatorisk kost). Forskarna menar dock på att fler studier är önskvärda för att bättre förstå orsaksmekanismer till fingerartros.

Länk till mer information om studien (på engelska)

Studien publicerades i den högt ansedda tidskriften Arthritis & Rheumatology