Artros och stroke, kan det hänga ihop?

Tecknad bild på ett ansikte i profil och genomskärning. Röda och blå sträck som ska föreställa en hjärna.

Forskare har studerat om det finns ett samband mellan artros i höften och stroke.

Artrosportalen har tidigare skrivit om huruvida det finns ett samband mellan artros och vissa andra sjukdomar, t.ex. cancer. I en ny studie har forskare studerat om det kan finnas något samband mellan höftartros och stroke. En stroke innebär att en drabbas av antingen en blödning eller en blodpropp i hjärnan, något som kan leda till mer eller mindre bestående men beroende på hur skadad hjärnan blir. Det finns flertalet riskfaktorer för att drabbas av stroke, exempelvis högt blodtryck, rökning och för lite fysisk aktivitet. Enligt studien har artros och stroke flera gemensamma riskfaktorer så som övervikt och stillasittande, vilket kan vara bra att känna till.

I studien har forskarna tittat på om personer som har riskfaktorer för att drabbas av höftartros också har större risk för att drabbas av stroke. Det beskrivs att flera tidigare studier av olika slag har gjorts på ämnet. Resultaten i dessa studier har varierat och några resultat har visat att det finns ett samband medan somliga studier har kommit fram till att det inte finns något samband mellan de två sjukdomarna. Det har även studerats kring artros i stort, alltså inte enbart i höften och olika typer av stroke. Forskarna till den aktuella studien menar att det fortfarande behövs mer forskning på området för att säkerställa resultatet. Exempelvis så behövs det fler studier för att titta på om det finns orsakssamband mellan artros beroende på var i kroppen en drabbas och olika typer av stroke.

Forskarna föreslår i sitt resultat att det finns ett orsakssamband mellan höftartros och stroke och att det genetiskt sätt finns stöd för att höftartros är en potentiell riskfaktor för att drabbas av stroke.

Studien finns att läsa på OARSI’s hemsida. Sidan öppnas i ett nytt fönster och studien är på engelska.