Dina gener har stor betydelse för både din artros och artrossmärta

En familj med två barn

Tidigare studier från framförallt Island har visat hur artros ofta ärvs i familjer och kan spåras i flera generationer. En gen (arvsanlag) är en enhet för information om ärftliga egenskaper, som ärvs från de biologiska föräldrarna.

En ny stor internationell studie publicerad i den högt ansedda vetenskapliga tidskriften Cell, har upptäckt att ett stort antal gener har ett samband med artros.

Totalt analyserades genuppsättningen för 826 690 personer från Europa och Öst-Asien varav 155 517 personer hade artros. Det är den hittills största studien av sitt slag i världen. I studien identifierade man bland annat 52 helt nya gener som ökar risken för artros, samt särskilde 11 olika slags riskvarianter för artros. De var framför allt uppdelade på ledtyp (bland annat i höft, hand eller ryggrad)  Vidare identifierade man tre gener som var specifika för kvinnor, samt även specifika gener som hade samband med hög risk för att utveckla artros i unga år. Det fanns även ett flertal gener som hade samband med smärta vilket kan förklara varför vissa personer upplever mer värk än andra personer med artros.

Sammantaget ger studien en betydligt bättre bild av vilka genetiska faktorer som påverkar risken för att utveckla olika typer av artros.

Läs hela artikeln här (på engelska)