Gurkmeja har bevisad effekt mot artrossmärta

gd
Kryddan gurkmeja kan hjälpa mot artrossmärtor.

Effekten av naturläkemedlet gurkmeja har nyligen utvärderats genom en analys av resultat från ett flertal olika kliniska studier från runt om i världen och det aktiva ämnet i gurkmeja, curcumin, har rapporterats ha vissa antiinflammatoriska egenskaper.

Gurkmeja är en växt som odlas bland annat i Asien och Australien och används ofta som krydda vid matlagning, särskilt i Indien. Det är växtens jordstam som används för att producera det gula pulvret som säljs i matbutiker och som de flesta av oss har i kryddskåpet. Jordstammen torkas för att sedan malas till ett fint pulver. Curcumin, det aktiva ämnet i gurkmeja, har länge använts som ett naturläkemedel mot en rad olika sjukdomar.

I den nya artikeln som är en sammanslagen analys av 16 stycken kliniska studier, rapporterar forskarna bättre effekt på smärta och funktion av gurkmeja jämfört med placebobehandling (sockerpillseffekten). Gurkmeja visade sig också ha en liknande effekt som antiinflammatoriska tabletter (NSAID). Gurkmeja hade även 12% mindre risk för biverkningar jämfört med antiinflammatoriska tabletter.

Forskarna drar slutsatsen att gurkmeja är ett säkert behandlingsalternativ vid framför allt knäartrossmärta. Dock kvarstår viss osäkerhet om storleken på dess smärtlindrande effekt och det krävs fler studier för att få önskvärda resultat.

För mer information hänvisar vi till den vetenskapliga artikeln på engelska.