Artrosforskning vid Lunds universitet

Bild på MAX IV tagen från luften

I en ny artikel från Lunds universitet kan du läsa mer om artrosforskning som bedrivs av forskare vid Lunds universitet. Hanna Isaksson, professor och Martin Englund, professor, läkare och en av initiativtagarna till artrosportalen berättar i artikeln bl.a. om behandlingsmetoder som finns idag och vilka förhoppningar som finns för framtida behandlingar.

Synkrotonljusavbildning som används för att titta inne i vävnader möjliggör sätt att se somliga vävnader som annars inte hade varit möjligt. Det möjliggör också att forskarna kan studera celler i 3D utan att göra snitt i cellerna. Vidare berättar Hanna Isaksson och Martin Englund att de tidigare behövt åka utomlands för att göra denna typ av studier men att de nu hoppas kunna göra flera av experimenten i Lund på MAX IV.

Läs gärna hela artikeln för att få veta mer! När du klickar här öppnas en ny flik på lunds universitets hemsida.