Hur fungerar artrosbehandling på offentliga sjukhus utomlands?

En person i vårdkläder som instruerar en person som står på alla fyra och utför träningsövningar

Vi har vid flera tillfällen och i olika sammanhang skrivit om behandlingsformen artrosskola, vilket är en del av grundbehandlingen av artros i Sverige. I vårt grannland Danmark finns ett liknande koncept vid namn GLA:D (Good Life with osteoArthritis in Denmark) som även implementerats i andra delar av Europa, Canada och Australien.

GLA:D har visat sig förbättra funktion, minska smärta samt ge högre livskvalitet för artrosdrabbade personer.

I en studie har forskare nu undersökt hur implementeringen av GLA:D fungerat på de statliga/offentliga sjukhusen i Australien. Behandlingsformen GLA:D leds av specialutbildade fysioterapeuter och består av två undervisningstillfällen och 12 träningstillfällen. Under behandlingstiden fyller patienterna även i blanketter för att kunna utvärdera resultatet.

Enligt studien har antalet fysioterapeuter i Australien som blivit GLA:D-certifierade ökat. Det framkom också att det är viktigt att det finns tillräckligt många GLA:D-fysioterapeuter tillgängliga på de involverade klinikerna för att säkerställa att det alltid finns någon med kunskap om behandlingen.

Ett problem som diskuteras är att många patienter som deltog i studien har en komplex sjukdomsbild med t.ex. värre smärta och sämre fysisk funktion än de som deltagit vid tidigare studier. Detta tros bero på att studien utförs på offentliga sjukhus dit patienter med svårare sjukdomsbild oftare söker sig eller blir remitterade till av annan vårdgivare. Forskarna menar dock att GLA:D verkar vara till nytta även för dem med en svårare sjukdomsbild än det som beskrivs i deltagarkriterierna idag. Ett annat problem som diskuteras i studien är att flertalet patienter haft besvär med den teknik som behövs för att fylla i formulär under behandlingstiden med GLA:D. Det är en del av GLA:D att fylla i det som efterfrågas för att löpande kunna utvärdera effekten av behandlingen.

I studiens slutsats menar forskarna att det är möjligt att implementera GLA:D även på offentliga sjukhus i Australien. De påpekar dock att det behöver förberedas och planeras noga innan det implementeras för att ge behandlingen och därmed patienterna rätt förutsättningar.

Vill du läsa studien i sin helhet så finner du den här (sidan sciencedirect.com öppnas i en ny flik).