Vill du delta i en forskningsstudie för att främja utvecklandet av en personcentrerad vårdprocess för patienter med artros?

Foto på en brunhårig kvinna i blå tröja som sitter och skriver på ett papper. Framför henne sitter en blond kvinna i en beige jacka och blåa jeans i en grå soffa. Personerna är suddiga.

Trots ansträngningarna som har gjorts för att förbättra kvalitén av vård vid artros verkar endast en liten andel av personer med artros erbjudas adekvat förstahandsbehandling. Genom att svara på några frågor kan du hjälpa forskare vid Lunds universitet att identifiera begränsningarna i den nuvarande behandlingsprocessen vid artros och främja utvecklingen av en mer personcentrerad vårdprocess.

Vill du hjälpa oss hjälpa dig?

Just nu pågår ett forskningsprojekt vid Lunds universitet som handlar om patienters kunskap kring behandlingar vid artros.

Patientens önskemål, medvetenhet om adekvat behandling samt övertygelse kring behandlingens effekt är viktiga element för att främja implementeringen av de mest effektiva behandlingarna. I linje med detta så är det viktigt att förstå hur personer med artros hanterar sin sjukdom och vad de anser är rätt behandling vid artros. Denna information ger forskare möjligheten att via upplysningskampanjer nå ut till personer med artros och förbättra både kunskapen om och följsamheten till behandlingen så att de uppnår ett bättre hälso-relaterat resultat.

Det hade betytt mycket för oss om du som lever med knä- eller höftartros ville ge oss 15-20 minuter av din tid för att svara på några frågor!

Tryck här för att komma till frågeformuläret. Vi uppskattar din medverkan!