Lansering av nytt läkemedel mot artrossmärta

En spruta med gul vätska som sprutas in i ett knä
Foto: Alice Pien

Det smärtstillande läkemedlet tanezumab har i en ny fas-3 studie visat sig ha god smärtstillande effekt på artrossmärta i knä och höft.

Artrossmärta kan ibland vara svårbehandlad, speciellt om man inte uppnår tillfredsställande smärtlindring med grundbehandling.

Sedan 15 år tillbaka har det kommit ett flertal studier som rapporterat om en ny typ av läkemedel (tanezumab) mot artrossmärta. Tanezumab fungerar som en antikropp mot en så kallad ”tillväxtfaktor” för nerver, och är på så sätt avsedd att minska smärtor. Studierna har hittills varit fas-1 och fas-2 studier, det vill säga studier på mindre grupper. För att ett läkemedelsföretag ska kunna ansöka om att ett läkemedel ska bli godkänt, måste en fas-3 studie ha gjorts.

I den nya studien, som var en fas-3 studie (den sista fasen inom klinisk forskning som utförs på större grupper), undersöktes den smärtstillande effekten av läkemedlet genom att behandla deltagande patienter med knä- eller höftartros med antingen 2,5 mg, 5 mg eller placebo. Slumpen avgjorde vem som fick 2,5 mg, 5 mg, eller placebon och deltagarna var ovetande om vilken behandling de fått.

Både läkemedlet och placebon sprutades in i underhudsfettet (i magen eller i låret) vid studiens start, efter 8 veckor och slutligen efter 16 veckor.  Vid studiens slut drog forskarna slutsatsen att inom en vecka hade läkemedlet (både dosen på 2,5 mg och dosen på 5 mg) minskat artrossmärtan mer än placebon. Läkemedlets effekt bestod även vid uppföljningen efter 24 veckor.

Tanezumab är planerat att introduceras i ett flertal länder efter ett godkännande av Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) under hösten/vintern 2021. Läkemedlet kan bli ett viktigt alternativ till andra smärtstillande mediciner som bör undvikas i så stor utsträckning som möjligt (till exempel tabletter innehållande beroendeframkallande opioider).

Länk till mer information om studien hittar du här (på engelska)