Reportage: Andra delen om doktoranden som vill bidra till artrosforskning på molekylär nivå

Närbild på hand i laboratorimiljö

Detta är andra delen av reportageserien där vi följer Amanda Sjögren, doktorand vid Lunds universitet.

Vi följer Amanda Sjögren under hennes tid som doktorand vid Lunds universitet. Har du missat första delen hittar du den genom att klicka här.

Amanda berättar att hon tycker det är intressant att arbeta med artros eftersom det är en sjukdom som drabbar så många och som det i dagsläget inte finns någon medicin mot. ”Det känns meningsfullt att arbeta med och få mer kunskap kring en sjukdom. Det känns som att det finns mycket att upptäcka men jag har inte bestämt mig för om jag vill fortsätta inom akademin eller gå över till industrin när jag är klar med min doktorandtid”.

Vad gör Amanda under sina arbetsdagar?
”Jag arbetar med broskvävnad från vår biobank och jag kommer bland annat färga in vävnad och sedan ta mikroskopiska bilder, så kallat histologi. Då kan man se benet och brosket och med en sådan bild kan man gradera hur mycket artros en person har. Jag kommer också arbeta med att titta på proteiner som finns i brosk med hjälp av ett instrument som heter masspektometer. Det är mycket arbete i labbet, en bit brosk ska omvandlas till en lösning som sedan kan analyseras. Mitt fokus ligger på vävnaden brosk. ”

Under sin tid som doktorand ser Amanda mycket fram emot att ständigt få lära sig nya saker och att arbeta runt väldigt kompetenta människor, dels på arbetsplatsen och dels genom att träffa nya människor t.ex. på konferenser.

Amanda berättar att det på varje studie som görs kommer finnas flera medförfattare för att samla kompetens från flera olika ämnesområden, t.ex. statistik och mätinstrument. Den slutgiltiga avhandlingen baseras på tre till fyra vetenskapliga delarbeten, varav minst två ska vara publicerade eller accepterade. Den första studien är redan igång och beräknas vara klar till nästa höst.

När Amanda är färdig med sin tid som doktorand erhåller hon en doktorsexamen vilket är den högsta akademiska examen vid ett universitet.